Prodaja putem interneta postaje sve popularnija i brzorastuća djelatnost koja privlači veliki broj kupaca. Diljem svijeta odavno je normalna pojava, dok u Hrvatskoj i dalje postoji određena doza nepovjerenja prema online kupnjama. Ipak, službene statistike pokazuju kako sve više kupujemo preko raznih internetskih trgovina te iz tog razloga mnogi se poduzetnici odlučuju na izradu web shopa.
Ako ste ikad radili ili planirate pokrenuti svoj web shop, zasigurno vam je poznat pojam „Payment gateway“, a više o tome saznajte u nastavku bloga.
Zašto web shop?
Ubrzanom digitalizacijom sve je popularnije otvaranje web shopa, a ono podrazumijeva i zadovoljavanje određenih pravnih uvjeta. Jeste li znali da više od četvrtine malih i srednjih poduzetnika u Hrvatskoj prodaje svoju robu ili usluge putem web shopa? Zašto? Zato što web shop ima znatno niže troškove poslovanja u usporedbi s klasičnom trgovinom, a investicija u web shop može biti odličan izvor prihoda. Sukladno zakonskoj regulativi u RH web shop potpada pod tzv. trgovinu na daljinu odnosno uslugu informacijskog društva.
Glavna prednost ovakvog poslovanja je to što izrada web shopa zahtjeva značajno niže troškove pokretanja i održavanja (nema dodatnih troškova zapošljavanja, najma i održavanja poslovnog prostora), a ponuda Vaših proizvoda ili usluga je stalno dostupna, često i izvan granica zemlje te ostvarujete veći doseg ciljanih kupaca, a samim time i poboljšanje komercijalnih rezultata.
Možemo reći da je digitalizacija u potpunosti transformirala poslovanje te da bez obzira radi li se o proširenju poslovanja ili samostalnoj djelatnosti, kvalitetna izrada web shopa predstavlja ključni faktor poslovnog uspjeha.
Sustavi za online plaćanja
Neka od najčešćih pitanja kod pokretanja web shopa vezana su uz online plaćanje kreditnim karticama. Kako integrirati sustav, koju banku odabrati i, naravno, koje sve načine plaćanja omogućiti na web shopu.
Kada je u pitanju izbor pouzdane banke za online kartično plaćanje, odluka ovisi isključivo o vama. Pri kupovini na internetu najčešće koristimo plaćanje kreditnim karticama, pa ako kupcima želite pružiti mogućnost plaćanja karticama online, osim izrade web shopa trebate omogućiti online autorizaciju kreditnih kartica u realnom vremenu. Tu uslugu nude tvrtke koje nazivamo Payment Gateway ili sustavi za internet naplatu.
Danas postoji mnoštvo moćnih i popularnih sustava za plaćanje, a vi morate odabrati kojem ćete povjeriti brigu o osjetljivim informacijama vaših kupaca.
Payment gateway je online verzija POS uređaja koje ćete vidjeti u fizičkim trgovinama, odnosno servis za online autorizaciju kreditnih kartica u stvarnom vremenu. Web stranica putem njega preuzima podatke s kartice kupca, kontaktira banku i vrši naplatu, dok Vi dobijete potvrdu da je sve uspješno plaćeno i procesirano.
Kod izbora idealnog payment gateway providera valja obratiti pažnju, između ostalog, na sljedeće stavke:
- naknada za priključenje na sustav (one time fee),
- naknada za korištenje sustava,
- naknada po transakciji (PG+banka),
- podržane kreditne kartice,
- cijena integracije PG rješenja na vašu internet stranicu (one time fee).
Tvrtke koje razvijaju ovakve sustave naplaćivanja žele na njima zaraditi i to najčešće u obliku postotka na svaku Vašu transakciju, ali ovisno o poslovnom modelu može biti i mjesečna članarina, ili pak kombinacija oboje.
Svaki ponuđač ovakvog sustava će također imati određene uvjete koje ćete morati ispuniti kako bi se koristili njihovim payment gateway sustavom i bit će na Vama da se prilagodite tim uvjetima kako bi dobili odobrenje.
Također, važno je napomenuti da se u slučaju plaćanja karticama, računi moraju fiskalizirati sukladno Zakonu o fiskalizaciji. U tom slučaju preporučujemo povezivanje s nekim od sustava koji omogućuju fiskalizaciju.
Dodatne detalje o fiskalizaciji web shopa možete saznati u našem blogu.
Kako radi Payment Gateway?
Payment Gateway (PG) djeluje kao posrednik između Vašeg web shopa i banke koja prihvaća kartične transakcije (banka prihvatitelj ili acquirer). Njegova osnovna uloga je omogućiti procesiranje kartičnih transakcija, odnosno osigurati siguran prijenos podataka.
Kako nije banka i ne nudi bankarske usluge, PG nema pristup računima i ne raspolaže njima, niti obavlja prijenos novca s računa na račune.
Za prihvat, PG mora biti spojen na jednu ili više domaćih ili stranih banaka prihvatitelja kartica. Ne rade sve banke prihvat kartica na eCommerce kanalu.
Koji je princip rada? Kao što POS sustavi povezuju kreditnu karticu kupca, Vašu blagajnu i banku vlasnika kartice, tako PG sustav u realnom vremenu spaja kreditnu karticu online korisnika s njegovom bankom, provjerava njegove podatke i naplaćuje iznos potreban za kupljenu robu.
Kako izgleda proces online kartičnog plaćanja?
Odabirom proizvoda u web trgovini započinje checkout proces. Ako se kupac odluči za plaćanje karticom, od njega će se tražiti određeni podaci s kreditne kartice. Kupac na PG serveru ispunjava obrazac u kojem upisuje potrebne podatke za realizaciju kartične transakcije. To su:
- vrsta i broj kartice,
- CVC (Card Verification Code - broj za verifikaciju kartice) i
- datum njezina isteka.
PG provjerava vjerodostojnost navedenih podataka i nakon toga banci vlasnika kartice šalje zahtjev za naplatom robe. U ovom procesu svi osjetljivi podaci za realizaciju kartične transakcije su zaštićeni visokim stupnjem SSL enkripcije tako da ne može doći do krađe podataka.
Kad banka odobri zahtjev, ona uzima novce s računa kupca i šalje ih na račun trgovca.
Koja je razlika između PG i procesiranja plaćanja?
Termini PG i procesuiranje plaćanja često se koriste u istom kontekstu, no njihova se funkcija značajno razlikuje:
- PG sustavi u osnovi prikupljaju podatke o kreditnoj kartici i prenose ih procesoru plaćanja.
- Procesor plaćanja potom prima te šifrirane podatke i prosljeđuje ih banci kupca (izdavatelju kartice) kako bi zatražio autorizaciju transakcije, a payment gateway sustavi onda obavještavaju kupca i prodavatelja o odobrenju ili odbitku te transakcije.
Koji su koraci za integraciju naplate kreditnim karticama?
Prvi korak je kontaktiranje PG tvrtke od koje ćete dobiti informaciju o banci s kojom morate potpisati ugovor o prihvaćanju kreditnih kartica u vašem web shopu i otvoriti transakcijski račun na koji će stizati uplate od kupaca. | |
Nakon toga, trebali bi kontaktirati web agenciju koja je izradila web shop. Sve podatke koje ste dobili od PG (korisničko ime, lozinke i dr.) trebate poslati web agenciji koja će napraviti integraciju online plaćanja karticama. PG tvrtka i web agencija integriraju online plaćanje karticama. |
Saop je moguće povezati na web shop putem API-a. Na taj način možete omogućiti svojim kupcima aktualne podatke o trenutnoj zalihi proizvoda i najnižoj cijeni u proteklih 30 dana, dok se podaci o narudžbi i korisniku kopiraju u Saop bez ručnog unosa.
Koji PG sustavi su najpopularniji u Hrvatskoj?
Corvus Pay prva je FinTech tvrtka u Hrvatskoj koja je dobila licence za izvršavanje usluge iniciranja plaćanja. Danas ju koristi preko 800 web shopova u Hrvatskoj. Uz to Corvus Pay se brzo i jednostavno integrira u razne web shop platforme.
Monri Payments – Monrijeva rješenja za online plaćanja izabralo je više od 10.000 trgovaca u Hrvatskoj i regiji. Preko svojih sustava WebPay i WSPay, Monri omogućava plaćanja svim vrstama kartica, jednokratno ili na rate, ali i koristeći dodatne metode plaćanja poput digitalnih novčanika i kripto valuta. Korisnici mogu slati linkove za plaćanje i bez webshopa, ili mogu odabrati neki od postojećih pluginova koji se spajaju na popularne platforme kao što su Woocommerce/WordPress, Shopware, Magento, Pretashop i Opencart. Za naprednije korisnike, postojeća je i dokumentacija za spajanje preko API-ja ili SDK-ova.
Naravno, postoje i brojni drugi sustavi, a odabir PG je izuzetno važna odluka koja će na neki način usmjeriti i Vaše poslovanje.
Pripremio: Ivan VIDAS, mag. oec.