Jeste li čuli za pojam dropshipping? O kakvom se poslovnom modelu radi? Ako razmišljate o tome da pokrenete posao na internetu, dropshipping je jedan od najpopularnijih načina za ostvarivanje zarade. Zašto? Saznajte u nastavku bloga.
Za početak, kako bi na najjednostavniji način pojasnili što je to dropshipping te koje su specifičnosti ovog poslovnog modela, potrebno je razumjeti tri osnovna pojma:
- trgovina
- prodaja na daljinu i
- distribucija.
Trgovina je gospodarska djelatnost kupnje i prodaje robe i/ili pružanja usluga u trgovini u svrhu ostvarivanja dobiti ili drugog gospodarskog učinka. Prodaja putem interneta spada u prodaju na daljinu, uz telefonsku prodaju, prodaju putem kataloga i TV prodaju. Kao online trgovac, podliježete svim zakonima o trgovini, ali i o elektroničkoj trgovini.
U vrijeme sveopće digitalizacije poslovanja, internet trgovina postaje sve važniji način poslovanja hrvatskih trgovaca i najlakši način za širenje poslovanja na tržište Europske unije i izvan nje.
Izmjenama Zakona o trgovini, Pravilnika o minimalnim tehničkim i drugim uvjetima koji se odnose na prodajne objekte, opremu i sredstva u prodajnim objektima i uvjetima za prodaju robe izvan prodavaonica, olakšan je postupak osnivanja internet trgovine.
Trgovac se zakonom definira kao pravna ili fizička osoba, registrirana za obavljanje kupnje ili prodaje robe i/ili pružanje usluga u trgovini. Djelatnost trgovine možete obavljati kao obrtnik ili trgovačko društvo (npr. d.o.o ili j.d.o.o).
Ako ste već registrirani za obavljanje djelatnosti klasične trgovine, potrebno je samo doregistrirati se za obavljanje djelatnosti pružanja usluga informacijskog društva i to kao obrtnik u Obrtnom registru koji se vodi pri nadležnom Uredu državne uprave u županiji, odnosno Uredu za gospodarstvo grada Zagreba ili kao trgovačko društvo u Registru koji se vodi pri Trgovačkom sudu s obzirom na sjedište društva.
U konkretnom slučaju potrebno je registrirati sljedeće djelatnosti:
- 91 - Trgovina na malo preko pošte ili interneta,
- 99 - Ostale informacijske uslužne djelatnosti.
Ostale bitnije djelatnosti su sljedeće:
- skupina 47.9 (trgovina na malo izvan prodavaonica, štandova i tržnica), ili –
- odjeljak 47 (trgovina na malo, osim trgovine motornim vozilima), - „kupnja i prodaja robe“- u slučaju dropshippinga - 47.99 Ostala trgovina na malo izvan prodavaonica, štandova i tržnica.
Treći pojam koji je bitno pojasniti je distribucija. Općeprihvaćeno je da distribucija uključuje aktivnosti prodaje i dostave proizvoda od proizvođača prema krajnjim kupcima.
Dropshipping kao oblik distribucije rješava apsolutno sve probleme koje posjedovanje proizvodnog pogona i skladišta mogu donijeti vlasniku poslovanja. Dropshippingom se u potpunosti zaobilaze aktivnosti proizvodnje i skladištenja pa adekvatno tome također čuvanja, pakiranja i isporuke proizvoda jer te radnje ne obavlja osoba koja se bavi dropshippingom odnosno drop shipper, već te aktivnosti obavlja poduzeće od kojih drop shipper naručuje proizvode.
Dropshipping - poslovni koncept
Dropshipping je u suštini model e-trgovine u kojem se posluje bez skladišta. Tako se smanjuju troškovi uvoza i izvoza robe.
Za posredovanje u internetskoj prodaji (dropshipping), osim ako se radi o manipulacijama robom (prepakiravanje) i kalkulaciji cijena od strane trgovca, nije potrebno skladište. Naručena roba mora ići ravno od dobavljača na adresu kupca.
Trgovac koji trguje robom (bilo na malo ili veliko) mora osigurati za tu robu odgovarajuće skladište te nadležnom uredu državne uprave podnijeti zahtjev za izdavanjem Rješenja o minimalnim tehničkim i drugim uvjetima (MTU), osim u slučaju ako trgovac djelatnost trgovine obavlja tako da se naručeni proizvod bez skladištenja izravno od dobavljača/proizvođača dostavlja kupcu.
Prema dropshipping modelu poslovanja web trgovac fizički ne posjeduje proizvode koje prodaje u svojoj dropshipping trgovini, već prilikom zaprimanja narudžbe od svojih kupaca, narudžbu prosljeđuje svom dobavljaču (ili proizvođaču) koji naručene proizvode šalje iz svog skladišta direktno na adresu krajnjeg kupca.
Dropshippingom se zapravo „outsource-a“ proizvodnja i skladištenje tako da se može reći da je outsourcing (s obzirom na koncept dropshipping-a) sadržan u samome dropshipping-u. Ipak, dropshipping nije zapravo metoda koju primjenjuju kompanije, outsourcing je metoda koju primjenjuju kompanije, a dropshipping je metoda “zarade na internetu.”
Kod klasične web trgovine proizvodi se fizički nalaze u skladištu web trgovca koji ih prodaje i isporučuje kupcima. Kod dropshipping modela, naručene proizvode ne isporučuje web trgovac u čijoj web trgovini su kupljeni već njegov dobavljač ili pak proizvođač proizvoda.
Kako funkcionira dropshipping?
Za dropshipping je potrebno imati registriran poslovni subjekt ili se prijaviti kao fizička osoba u registar poreznih obveznika.
Za uspostavu dropshipping modela web trgovine potrebni su:
- proizvođač proizvoda,
- prodavač na veliko (dobavljač),
- prodavač proizvoda (drop shipper),
- krajnji kupac.
Drop shipper je zapravo posrednik između kupca i proizvođača proizvoda, a zarađuje na razlici između cijene robe koju je platio njegov kupac i cijene po kojoj je platio za te iste proizvode kod svog dobavljača.
Iako se zarada u dropshipping web trgovini, kao i kod klasične trgovine, zapravo temelji na preprodaji proizvoda, zbog toga što ne postoji fizički kontakt s proizvodima koji se prodaju, drop shipper nije klasični trgovac, nego zapravo pruža uslugu posredovanja pri kupnji.
Proces se sastoji od sljedećih koraka:
Kupac napravi narudžbu u dropshipping web trgovini i plati narudžbu drop shipperu. | |
S dijelom novca od plaćene narudžbe, drop shipper kupuje proizvode od prodavača na veliko (ili proizvođača), a preostali novac zadržava za sebe. | |
Prodavač na veliko po zaprimljenoj narudžbi od drop shippera obrađuje i šalje naručene proizvode dogovorenim načinom dostave direktno na adresu kupca. | |
Kupac zaprima proizvode u dogovorenom roku za dostavu. |
Najveća razlika konvencionalnog način poslovanja web trgovine u odnosu na dropshipping trgovinu u je tome što dropshipping trgovina ima znatno manje troškove isporuke proizvoda budući da drop shipper nikada ne dolazi u kontakt s naručenim proizvodima te mu nije potrebno fizičko skladište za skladištenje proizvoda.
Prednosti i nedostaci
Poslovni model dropshippinga je daleko fleksibilniji od klasične web trgovine. Glavne prednosti dropshippinga su fleksibilno radno vrijeme, neovisnost o mjestu poslovanja, iznimno jednostavan model poslovanja, nema skladišta, sve se odvija gotovo automatski te se radi o niskorizičnoj metodi zarade.
Kako nema proizvodnje i skladištenja tako nema ni troška rada jer drop shipper osim što je vlasnik svog poslovanja ujedno je i jedini zaposlenik. Još jedna iznimna prednost koju dropshipping nudi je ta što drop shipper naručuje proizvode tek onda kada je zaprimio narudžbu od kupca.
Nedostaci dropshipping metode očituju se u troškovima oglašavanja, troškovima isporuke, ne poznavanja stanja zaliha proizvođača i kvalitete robe. Dodatno, povrati, loša komunikacija s dobavljačem i ne mogućnost pregleda proizvoda, najveći su nedostaci ovog poslovnog modela.
I iako sve zvuči jednostavno, savjetujemo da prije nego krenete u ovaj profitabilan način prodaje detaljno istražite što točno želite prodavati, pronađete pouzdane dobavljače i naravno, osigurate sigurno plaćanje. Ne zaboravite i da su sukladno Zakonu o fiskalizaciji u prometu gotovinom, web shopovi obveznici fiskalizacije, a više o fiskalizaciji web shopa možete pročitati u našem blogu.
Sretno!
Pripremio: Ivan VIDAS, mag. oec.